הבלוג שלנו

כל מה שכדאי לדעת על פירסום נייטיב בטאבולה ואאוטבריין

מה מחדש עדכון Meta Andromeda? ולמה זה עוד צעד במגמה שמלווה אותנו מספר שנים?

עדכון מטא אנדרומדה

בשנים האחרונות מפרסמים שמו לב למגמה ברורה: פחות פילוחים, פחות לוקלייק איכותי, פחות הסתמכות על פיקסלים ונכסי מדידה חיצוניים, ויותר ויותר חשיבות לעולם הקריאייטיב. אבל אם עד כה זה נתפס כתהליך אבולוציוני, עדכון Meta Andromeda הופך אותו לקפיצה של ממש.

במאמר הזה נפרק את עדכון מטא Andromeda לגורמים:

מתי הוא הושק, למה כולם מרגישים אותו רק עכשיו, מה ההיגיון שמאחוריו, במה הוא שונה מעדכונים קודמים, ואיך מנהלים קמפיינים בעידן שבו הקריאייטיב הוא מנוע האופטימיזציה המרכזי.

השורה התחתונה: עדכון מטא אנדרומדה הוא שיאו של תהליך שמתקיים בשנים האחרונות, או הכרה רשמית בו. בלב התהליך העברת מרכז הכובד של מנהל הקמפיין בקהלים ואיסוף דאטה, ליצירת קראייטיבים רבים ואיכותיים יותר – שבאמצעותם מערכת הפרסום של מטא מבצעת את הטירגוט באמצעות AI. 

מדובר בתהליך שהחל מאז שאפל החלו ליישם מגבלות על פיקסלים במסגרת עדכון iOS 14.5 משנת 2021 ותפס תאוצה בשנתיים האחרונות, עם הופעתם של יישומי AI שהפכו את יצירת התוכן למהירה מאי פעם. 

עד כמה העדכון משפיע על עבודת ניהול הקמפיינים? בשלב זה עוד אין לדעת, אבל כן כדאי לשים לב להמלצות של מטא לגבי יצירת תוכן. מקדמים מוכשרים כנראה כבר נוקטים בצעדים המומלצים האלו מספר שנים. 

בואו נכנס לפרטים. 

מתי עדכון Andromeda נכנס לפעולה בעולם, מתי בישראל ולמה הוא בכלל נוצר?

Meta הכריזה על Andromeda ב-2 בדצמבר 2024 כ”מנוע איתור מודעות מדור חדש” שמבוסס על מערכות AI מתקדמות לניתוח תוכן. הטמעת המערכת החלה בהדרגה בתחילת 2025 והתרחבה לשווקים נוספים לאורך החודשים שאחרי.

לפי מספר מקורות בינלאומיים השקה העדכון החלה בתחילת 2025 והגיעה להטמעה רחבה עד אמצע הקיץ בארצות רבות. העדכון הגיעה לרוב החשבונות בעולם סביב יולי 2025, כולל ישראל. 

חשוב לציין שעדכון מטא אנדרומדה בגרסתו הנוכחית אכן החל בסוף 2024, אבל מדובר בשיאה של מגמה שהחלה להתגבש לפני שנים, במסגרתו מרכז הכובד של ניהול הקמפיין עבר מעיסוק בקהלים ונתונים ליצירת קריאייטיבים (תוכן למודעות) רבים ואיכותיים. 

אז בואו נתחיל – למה בכלל נולד עדכון Meta Andromeda?

כדי להבין את עומק השינוי, חשוב להבין שני תהליכים שקורים במקביל.

התהליך הראשון הוא ירידה חדה ביכולות המדידה המסורתיות. עדכון מערכת ההפעלה של אפל iOS 14.5 משנת 2021 כלל הקשחת תקנות פרטיות משמעותיות. Meta איבדה חלק גדול מיכולת איסוף הסיגנלים שלה שהתבצעו באמצעות הפיקסל שלה. פחות דאטה רליהם מהפיקסל, מהקוקיז, ומהמעקב חוצה אתרים. המשמעות:

פגיעה משמעותית ביכולת של האלגוריתם של מטא לבנות קהלים או לבצע טרגוט מדויק כמו פעם.

Meta עצמה דיווחה לאורך השנים על פגיעה משמעותית בצינורות הדאטה שהיו הבסיס להצלחת המערכת.

תהליך שני שהתקיים במקביל הוא עליה ביכולת של מטא לנתח ולהפיק מסקנות מתוכן. Meta פיתחה מודלים מתקדמים של AI המאפשרים לה לנתח תמונות וסרטונים טוב מאי פעם; להבין אובייקטים, סיטואציות ורמזים רגשיים; להבין טקסט המופיע בתוך הקריאייטיב; לפענח משמעות והקשר, ועוד. 

כך שבשנים האחרונות התהליך שהתקיים מאחורי הקלעים הוא שמצד אחד מקורות המידע החיצוניים של מטא על משתמשים (פיקסלים, עוגיות) הוגבלו – אך האלגוריתם שלהם מסוגל ללמוד עליהם יותר מהתוכן שהם צורכים בתוך הפלטפורמות של מטא (פייסבוק, אינסטגרם, Threads, ווטסאפ, ועוד). 

גורם נוסף שכנראה השפיע על מהות העדכון הוא עלייתם של יישומי AI גנרטיביים, כמו ChatGPT, Gemini ודומיהם. יישומים אלו נתנו בידי המפרסמים כוח גדול מאי פעם ליצור כמויות רבות של תוכן ברמה יחסית גבוהה – טקסט, תמונה, אפילו וידאו. 

כך שבמובן מסויים, בסוף שנת 2024 מטא הבינה שהטכנולוגיה וגם המפרסמים בשלים לעדכון ששם יותר משקל על תוכן – והכריזה עליו באופן רשמי. 

במה Andromeda שונה מעדכונים קודמים במערכת הפרסום של Meta?

כאמור, העברת המשקל מניהול קהלים ודאטה ליצירת תוכן איכותי היא לא דבר חדש. זה תהליך שמתקיים כבר מספר שנים, וכל פעם קצת יותר. בשנים האחרונות Meta הזיזה את העולם לכיוון של broad targeting, הרחיבה את היתרונות של Advantage Plus והורידה בהדרגה את כובד המשקל של פילוח דמוגרפי והתנהגותי.

אבל לפי Meta, כל אלו היו שינויים נקודתיים, בעוד עדכון Andromeda הוא החלפת מנוע במערכת הפרסום. השינוי הזה מתבטא במספר אופנים:

הקריאייטיב לא רק משפיע על האלגוריתם – הקריאייטיב הוא האלגוריתם. Meta משתמשת במנוע “retrieval” חדש שמסווג כל מודעה לפי התוכן שלה, הסגנון, הטון, האובייקטים שמופיעים בה, והמסר שהיא מעבירה. ההתאמה למשתמשים נעשית לפי הקריאייטיב, לא לפי פילוח מוגדר מראש.

האלגוריתם לא מצמצם קהל – הוא בוחר משתמשים. אם פעם מנהל הקמפיין היה מגדיר קהל שאותו האלגוריתם מנסה לאתר, כיום האלגוריתם סורק את כלל המשתמשים ובוחר את מי שמתאים לפי תוכן הקריאייטיב. 

אופטימיזציה של עלות בהתאם להתאמת תוכנית. לראשונה Meta מציינת רשמית שהערכת העלות נקבעת לפי איכות ההתאמה התוכנית בין הקריאייטיב למשתמש עוד לפני שהמודעה קיבלה קליקים. המשמעות: קריאייטיב חכם יכול להוריד CPM עוד לפני שנוצר engagement.

המערכת צורכת יותר קריאיייבים. Andromeda מסוגלת לבדוק אלפי וריאציות ביום. התוצאה: בלאי מהיר יותר של מודעות, והכרח להזין את הקמפיין בנכסים חדשים בתדירות גבוהה.

איך משפיע עדכון אנדרומדה על ניהול קמפיינים בפייסבוק?

עדכון Andromeda של מטא הוא כאמור שיאו של תהליך שהחל לפני מספר שנים. איך הוא משפיע על ניהול קמפיינים בפייסבוק? אפשר להצביע על כמה השפעות צפויות, אם כי שוב חשוב להדגיש שמנהלי קמפיינים מוכשרים בפייסבוק כבר עכשיו מיישמים אותן, עוד לפני ההכרזה על העדכון  הרשמי. 

השפעה 1: יותר קריאייטיבים לכל קמפיין. לפי מקורות המידע שראינו, ההמלצה כיום היא לעבוד עם כ- 6-8 קריאייטיבים על כל 100 ש"ח בתקציב היומי. מדובר בעליה לעומת כמות הקריאייטיבים הקודמת. עוד מוקדם לדעת אם ההמלצה הזו מדוייקת, זה יתגלה לאורך זמן. 

השפעה 2: פחות לפתוח קמפיינים חדשים, יותר להוסיף לקיימים. אורך החיים של קמפיין התארך. אורך החיים של מודעה התקצר. הגישה הנכונה המסתמנת היא לפתח קמפיינים לאורך זמן על ידי עצירת מודעות ישנות והוספת חדשות. 

השפעה 3: לגעת אפילו פחות בהגדרות קהל. בשנים האחרונות, וביתר שאת עם תחילת עידן Advantage+, העיסוק בקהלים הפך לפחות אפקטיבי, ומטא עשו ככל שניתן להצניע את האופציות האלו ב- UI של מערכת הפרסום שלהם. עדכון אנדרומדה הופך את הגדרות הקהל לפחות אפקטיביות מאי פעם. מומלץ להשאיר את הקהל Broad ככל הניתן.

השפעה 4: קריאייטיבים כמנוע לאיתור קהל. בהמשך להשפעה הקודמת, תפקידו של הקריאייטיב באיתור קהל משמעותי יותר מאי פעם. לכן מומלץ ליצור תוכן שפונה לקהלים שאתם מחפשים, ואף מומלץ לנסות לשלב מספר פניות מקבילות בתוך אותו הקמפיין. 

עדכון אנדרומדה של מטא: הוכחה להמשך המגמה

Meta לא הפתיעה אותנו. היא דחפה שנים לכיוון של מינימום פילוח, מקסימום קריאייטיב ואיתור קהל איכותי על בסיס AI. אבל עם Andromeda היא הפכה את מה שהיה “מגמה” לסטנדרט שממנו אין דרך חזרה.

הפיקסל כבר לא מה שהיה. האלגוריתם השתנה. והקריאייטיב הפך למנוע המרכזי בעבודתנו כמפרסמים.

מבחינת סוכנויות ועסקים אשר מנהלים קמפיינים בפייסבוק, זה מחייב שינוי גישה: פחות “אופטימיזציה אדסטית”, יותר חשיבה קריאייטיבית. פחות פילוחים, יותר תוכן מגוון. פחות תלות בסיגנלים חיצוניים, יותר הבנה איך אלגוריתם AI רואה ומתאים מודעות למשתמשים.

מי שיאמץ את העקרונות החדשים ירוויח יתרון תחרותי משמעותי בשנה הקרובה. ומי שימשיך לנהל קמפיינים לפי מודלים ותיקים יותר ירגיש שהקמפיינים שלו “נשחקים מהר”, כשהסיבה האמיתית היא פשוט שהכללים השתנו.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן